”Kun ensin oppii itse, voi ohjata muita” – Ylivieskassa valmistui uusia Lasten Tunnetaito-ohjaajia, onnea!

Raudaskylän Kristillisellä Opistolla oli marraskuun toisena keskiviikkona sekä haikeita että riemullisia tunnelmia, kun vuoden pituinen ammatillinen täydennyskoulutus saatiin päätökseen ja joukko Lasten Tunnetaito-ohjaajia valmistui.

”Kaikkien pitäisi käydä tämä koulutus!”

”Olen saanut NIIN paljon! Niin työelämään kuin arkeenkin.”

Viimeisellä lähiosiollaan opiskelijat esittelivät kokemuksiaan lasten tunnetaitoryhmien ohjaamisesta. Onnistumisia, haasteita ja niiden ylityksiä, lapsilta oppimista ja oman ohjaajuuden upeaa hiomista! Jokainen valmistunut ohjaaja koki, että ryhmässä oppiminen on toimiva keino opettaa lapsille tunnetaitoja.

”Vain vuorovaikutuksessa opitaan todellisia tunnetaitoja ja ryhmä mahdollistaa monipuolisemmat harjoitukset kuin yksin tehden.”

”Lapsi hoksaa, että muillakin on samanlaisia tunteita ja että niitä on ok ilmaista.”

Jo kymmenen kerran ryhmissä lapsissa näkyy kehittymistä ja rohkaistumista. Tunnesanasto rikastuu ja tunteista ja tunnetilanteista puhutaan rohkeammin. Itseä osataan tuoda vahvemmin esiin. Säätelyn keinoja opitaan ja hengitys jää usein harjoiteltuna eniten mieleen tunnekuohun rauhoittelijana.

Tunnetaitoryhmässä käytetään monipuolisesti eri menetelmiä tunnetaitojen opettamiseen ja harjoittelemiseen. Luovaa tunnetyöskentelyä, kehollisuutta, liikettä, hengitystä, myönteistä kosketusta kuten satuhierontaa, satuja, tilanneharjoitteita ja mielikuvaharjoituksia kunkin lapsiryhmän tarpeiden mukaan soveltaen.

”Ryhmä mahdollistaa hienosti aitoja kohtaamistilanteita, joissa tarttua oppimisen paikkoihin.”

Onnittelut vielä kerran kaikille upeille valmistuneille Lasten Tunnetaito-ohjaajille!

Raudaskylältä valmistuneiden Lasten Tunnetaito-ohjaajien riemua 8.11. Kuvasta puuttuu yksi ryhmämme jäsen.

Kokemuksia koulutuksesta:

”Tunnetaito-ohjaajakoulutus on sukellus suoraan ihmisyyden alkulähteille – tunteisiin, tarpeisiin, kosketukseen, hyväksyntään, myötätuntoon ja ainutlaatuisuuteen, jota haemme ensi hengenvedostamme.”

”Olen kokenut Tunnetaito-ohjaajakoulutuksessa yhdeksi tärkeimmistä asioista ryhmässä jakamisen, töiden ja tunteiden purkamisen ja käsittelyn. Toisten kokemuksia on antoisa peilata omiinsa ja niistäkin oppii paljon. Toisten kanssa yhteistoiminta herättää aitoja tunteita, tilanteita ja tunnetilanteita ja niihin tarttuminen antaa mahdollisuuden harjoitella tunnetaitoja aidoissa tilanteissa.”

”Koulutus antaa omaan tunne-elämään tutustumisen, tiedon ja materiaalin, kokemuksellisuuden, yhdessä jakamisen ja elämysten kautta syvällisen perehtymisen tunteisiin, tunnetaitoihin ja niiden ohjaamiseen.”

”Tunnetaidoista on hyötyä kaikilla elämänalueilla – kaikille.”

”Koulutus on hyvin kokonaisvaltainen, vaatii syventymistä ja paneutumista ja on tosi antoisa, kun uskaltaa antaa itsestään ja heittäytyä.”

”Ei todellakaan mikään teoriapläjäys tai läpihuutojuttu. Koettava ja elettävä, jokaisen omanlainen matka.”

”Oman reflektoinnin lisäksi itse ryhmässä tapahtunut jakamien on ollut kaunis ja ikimuistoinen kokemus. Suuri lahja ollut saada osallistua tähän koulutukseen. Kouluttaja on huumorintajuinen ja todella asiantunteva. Sisältö on hyvin suunniteltu.”

”Koulutuksesta saa paljon konkreettisia työkaluja ohjaajana toimimiseen. Laskeudutaan pään ja ajatusten tasolta tuntemiseen keholla.”

”Koulutus tuo herkkyyttä huomata asioita mitä ihmisessä tapahtuu.”

”Oman tunne-elämän avautuminen on koulutuksen parasta antia. Uusi ymmärrys toisten kohtaamisessa. Ymmärrys avautunut kohtaamaan haastavasti käyttäytyviä ihmisiä.”


Lasten Tunnetaito-ohjaajakoulutus on vuoden kestävä ammatillinen
täydennyskoulutus (35op). Koulutuksessa kuljetaan kahta rinnakkaista linjaa: oma tunnematka itseen ja omien tunnetaitojen kehittäminen sekä ammatillisen tiedon ja kokemuksen kartuttaminen lasten tunnetaitojen ohjaajana ja lapsen tunne-elämän kehittymisen ymmärtäjänä.

Koulutuksia järjestetään ympäri Suomea. Vuoden 2018 koulutuksia täsmennetään vuoden loppuun mennessä – koulutuskalenterin täyttäminen käynnissä. Lue alkavista koulutuksista tästä linkistä.

Luovassa tunnetyöskentelyssä on lupa ilmaista itseään niinkuin kokee – ilman hienon lopputuloksen painetta.