Ilo ja mielihyvä

Mielihyvä ylläpitää elämäniloa ja kannustaa hyviin tekoihin. Mielikuviin ilon kokemuksista voi palata ammentaakseen voimaa vaikeina hetkinä. Ilon tunteet auttavat palautumaan stressaavista tilanteista.

Mitä enemmän koet aitoja mielihyvän tunteita, sitä paremmin kehosi voi. Kun koet iloa, luottamusta, onnellisuutta, kiitollisuutta, innostusta ja tyytyväisyyttä, pystyt selviytymään vaikeistakin asioista ja ratkaisemaan pulmia. Iloisena olet luovempi ja innostut uusista asioista. Luovana uskallat ilmaista itseäsi esimerkiksi tanssin, maalaamisen, musiikin tai näyttelemisen kautta. Samalla koet lisää onnistumisen ja ilon kokemuksia; ilo lisää iloa ja tuo vapautta elämääsi.

Nauraminen tuottaa kehoosi samoja mielihyvähormoneja kuin esimerkiksi urheilu. Nauraessasi moni elimistösi toiminta tehostuu, saat enemmän happea keuhkoihisi ja kehosi kyky taistella sairauksia vastaan paranee.

Kun olet iloinen, onnellinen tai innostunut, voit tietoisesti vahvistaa tunnetta aistiesi avulla. Silloin saat vielä enemmän irti ilon ja onnen tunteestasi ja vahvistat sen kokemista jatkossakin.

Kasvatat myönteisiä tunteita:

  • ylös kohottavilla, myönteisillä ajatuksilla
  • sillä miten asennoidut asioihin ja ihmisiin
  • voimistamalla ilon ja onnen kokemuksia
  • muistelemalla tilannetta, jossa olet onnistunut tai jossa olet kokenut iloa
  • miettimällä, mistä kaikesta voit olla kiitollinen elämässäsi.

HARJOITUS

Aistit auki ilolle

Voit käydä tämän harjoituksen vaiheet läpi missä tahansa tilanteessa, kun tunnet iloa, onnea tai muita myönteisiä tunteita.
Kuvittele, että olet kauniina kesäpäivänä tutulla mökkilaiturilla. Olet iloinen lomasta, aurin-gosta, kesästä ja kaikesta mukavasta ja keveästä, mitä olet päivän aikana kokenut. Voit ko-kea iloa vielä syvemmin herättämällä itsessäsi aistin kerrallaan.

Sisäinen tuntoaisti
Sulje silmäsi ja tunne ilo kehossasi. Se ehkä kuplii rintakehässäsi tai on pakahduttavaa niin että hymyilyttää. Käytät nyt sisäistä tuntoaistiasi. Vietä hetki aistien ja nauttien ilostasi.

Kosketusaisti
Tunne ilo nyt ihollasi, kosketusaistillasi. Aisti auringon lämpö ja tuulenvire ihosi pinnalla. Voit koskettaa lämmintä laituria tai aistia ruohonkorren lähelläsi. Keskity vain ihosi tuntemuksiin.

Hajuaisti
Tuo hajuaistisi mukaan kokemukseesi. Miltä rantalaiturilla tuoksuu? Mereltä? Raikkaalta? Ehkä aistit vastaleikatun nurmikon tai kuusen neulasten tuoksun. Keskity vain hajuaistisi tekemiin havaintoihin.

Kuuloaisti
Pidä yhä silmät kiinni ja tarkastele ilon kokemustasi kuuloaistisi avulla. Mitä kuulet juuri nyt? Toisten iloista naurua, veden loiskintaa? Herkistä kuulosi ottamaan vastaan kaikkea ympärilläsi tapahtuvaa.

Makuaisti
Jos olet syönyt hetki sitten jotain, joka vielä maistuu suussasi, voit ottaa maku-aistisi mukaan. Miltä suussasi maistuu? Mansikalta? Raikkaalta sitruunamehulta?

Näköaisti
Avaa silmäsi ja katsele ympärillesi, kuin et olisi koskaan nähnyt sitä mitä juuri kuvittelet näkeväsi. Huomioi pienetkin yksityiskohdat: laiturin lautojen kuviot, höyhenen pinta, veden välkehdintä auringossa, pilvien hidas lipuminen taivaalla. Hengitä syvään kaikkea mitä ympärilläsi näet – kaikkea mikä vahvistaa iloasi.

Sano itsellesi lopuksi: Olen tässä nyt. Juuri NYT koen iloa jokaisella aistillani. Toivotan ilon tervetulleeksi elämääni!

Harjoitus kirjasta: Anne-Mari Jääskinen: Mitä sä rageet? # tunteita sikanolosta sairaan siistiin, 2017