Pelko

Pelon tarkoitus on auttaa valpastumaan ja suojautumaan vaaran uhatessa; se herättää aistit. Pelossa mielikuvitus alkaa laukata, ellei sitä pysäytä ja rauhoita mieltä. Pelon tunnetta lievittää turvan kokemus. Turvaa voi lisätä ajatuksilla ja kehon tuntemuksilla.

Pelko lamauttaa kehon toimintaa hetkellisesti. Se valpastaa aistiesi toiminnan ja antaa sinulle aikaa arvioida, onko pelon herättämä asia todellinen vai ei.

Yksi yleisistä peloista joita kaikki ovat kokeneet on, ettemme riitä toisille sellaisina kuin olemme. Ihminen on laumaeläin. Se tarkoittaa sitä, että synnymme elämään yhdessä toisten kanssa. Jos laumaeläin jäisi vaille hoivaa, se kuolisi. Siksi hylätyksi tulemisen pelko on peloistamme voimakkaimpia.

Pelko kertoo turvan tarpeesta. Se tarkoittaa erilaisia asioita; seuraa lämpöä, kääriytymistä johonkin, lohduttavaa kosketuksesta, kaunista musiikkia, valoa.

Jos pelon ei anna tuntua edes siihen saakka, että tunnistaa pelkäävänsä se voi muuttaa rajustikin muotoaan. Pelkoon liittyviä tunteita: avuttomuus, hämmennys, epävarmuus, ahdistus, kauhistuminen, alistuminen, hauraus, yksinäisyys, mitättömyys, nolostuminen, lannistuminen.

HARJOITUS

Pelon kesytys

Kun pelkäät ja mielikuvituksesi on lähdössä laukkaamaan, kokeile itsesi rauhoittamista.

Laita toinen kätesi rintakehäsi päälle ja toinen kätesi alavatsalle. Hengitä pari kertaa syvään.

Tunne kättesi lämpö kehoasi vasten ja sulje silmäsi. Voit tehdä harjoituksen myös silmät auki, jos haluat.

Paina käsiäsi kehoasi vasten vähän enemmän. Sano itsellesi mielessä: Olen turvassa tässä ja nyt. Voin itse päättää, mitä kuuntelen. Minun ei tarvitse kuunnella pelkoani. Olen turvassa tässä hetkessä. Annan pelon kulkea lävitseni, mutten tartu siihen enkä sen tuomiin ajatuksiin.

Tunne ja näe, miten pelko huuhtoutuu lävitsesi, kuin värillinen tuulenpuuska tai aalto sisälläsi. Sano itsellesi mielessäsi: Saat nyt mennä menojasi. En lähde mukaasi. Minä päätän nyt kokea turvaa.

Tunne, miten painovoima vetää sinua turvallisesti ja tukevasti alustaa vasten.Hengitä pelon tilalle sellaista väriä, joka toisi itsellesi nyt turvaa, ja anna sen täyttää koko kehosi, alkaen rintakehästäsi. Tunne lämpö kehossasi.

Harjoitus kirjasta: Anne-Mari Jääskinen: Mitä sä rageet? # tunteita sikanolosta sairaan siistiin, 2017