”Opeta lapsi rakastamaan” Nuori oppii rakkauden säännöt kotona. Kodin Kuvalehti, 1/2020
Teksti: Anni Lassila
Kuva: Nelli Kivinen
Vanhempien keskinäinen suhde on malli lapsille. Rakkauden kieli opitaan lapsuudessa. Siksi rakastamista kannattaa opettaa lapsille omalla esimerkillä.
Lapsi ottaa mallia siitä, miten perheessä puhutaan toisille ja millaista on vanhempien välinen vuorovaikutus ja kosketus. Hellyyttä on hyvä näyttää teoin ja sanoin.
Lapsenkin takia kannattaa kuunnella puolisoa ja hänen tarpeitaan, mutta kertoa myös omista tarpeistaan. Lapsi voi ottaa mallia siitäkin, jos tunteita piilotetaan ja tarpeita ilmaistaan kiertoteitse naljailemalla ja piikittelemällä.
Kysy lapselta, miltä tuntuu.
Tunteista ja tarpeista puhuminen vaatii harjoittelua ja aikuisen esimerkkiä. Miltä vaikea työ- tai koulupäivä tuntui ja mitä olisit siinä kaivannut? Miten lapsi itse kokee viitosen koenumeron?
Lapsi oppii myös siitä, millä ehdoin hän saa rakkautta. Halataanko häntä vain, kun hän on aikuisten mieleen? Onko äänen korottaminen tai hassuttelu ainoa tapa tulla huomatuksi? Helli lasta myös hänen huonoina päivinään. Silloin hän tarvitsee rakkautta eniten.
Rohkaise nuorta rakastamaan.
Vaikka itse olisit pettynyt rakkauteen, nuorta kannattaa rohkaista rakastamaan. Tunteiden kokemisen kautta nuori kehittyy. Rakkaus voi täyttää monta hyvin tärkeää tarvetta: tarpeen tulla hyväksytyksi, tuntea yhteenkuuluvuutta ja turvallisuutta, kokea fyysistä läheisyyttä.
Rajojen kunnioitus opitaan kotoa.
Rakkaussuhteessa on tärkeää osata määrittää omat rajansa ja osata kertoa niistä. Lapsi oppii rajataidot ja ilmaisun tavat kotona.
Jos lapsi ei ole saanut kertoa, mikä hänelle on tärkeää, eikä hänen toiveitaan ole otettu perheen päätöksissä huomioon, hän oppii, ettei hänen tarpeillaan ja mielipiteillään ole väliä. Hänestä voi kasvaa kiltti miellyttäjä.
Omille pojilleni olen korostanut, että toisen kuulemisen lisäksi on tärkeää toimia niin, että itsellä on hyvä olla. Toisen liika miellyttäminen omien tarpeiden kustannuksella johtaa usein pahaan oloon ja katkeruuteen.
Kerro nuorelle, että mitään ei ole pakko tehdä, eikä mihinkään pakko suostua. Jos jostain ei tykkää, siihen pitää asettaa raja. Rajojen ilmaisua voi harjoitella myös toista arvostaen.
Vihan alla voi olla surua.
Jos nuoren rakkaus päättyy tai hän ei saa vastakaikua, tunne voi olla nuorelle musertava, vaikka suhde olisi ollut lyhytkin. Silloin nuoren tunteita ei pidä vähätellä.
Nuori voi kääntää surun tunteen vihaksi ja alkaa etsiä vikaa toisesta. Voi myös olla houkutus hakea hyvitystä loukkaamalla toista.
Eron herättämistä tunteista kannattaa puhua, jotta nuori tunnistaisi ne. Vihan alla on usein surua, jolle on hyvä antaa aikaa. Surua voi purkaa monella tavoin, vaikka kirjoittaen, maalaten tai itkien.
Anne-Mari Jääskinen
46-vuotias tunnetaitokoulutuksen kehittäjä ja tietokirjailija kohtaa itse kotona Järvenpäässä vaihtelevalla menestyksellä kaksi teini-ikäistä poikaansa. Kymmenen vuoden jälkeenkin jännittää edelleen esiintymistä.
Alkuperäinen juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 1/2020