Ruoveden iso satsaus tunnetaitoihin toi LTTO-ohjaajalle unelmatyön

Lasten Tunnetaito-ohjaaja Minna Katajamäki on tuonut tuntemiseen turvaa ja ymmärrystä sadoille lapsille Ruovedellä.

Hankala olla. Vaikea saada mistään kiinni. Ei kiinnosta. Jännittää. Ei huvita. En mä osaa. En mä tiedä.

Näitä sanoja Ruoveden yhtenäiskoululla tunnekouluttajana toimiva Lasten Tunnetaito-ohjaaja (LTTO) Minna Katajamäki on kuunnellut juuri päättyneen kevätlukukauden aikana.

Hänen työhuoneessaan, yhtenäiskoulussa sijaitsevassa Tunnekeskuksessa on istunut satoja ala- ja yläkoululaisia, pää ehkä riippuen, jalkoja tuolilla heilutellen, hartioita kohotellen, poispäin tai innokkaasti kohti katsoen.

Nämä asennot, ilmeet ja eleet Katajamäki tuntee hyvin, sillä hän teki vuosikymmenet töitä lastentarhanopettajana. Töiden ohessa hän kouluttautui EFT-terapeutiksi ja Lasten Tunnetaito-ohjaajaksi. Yksilöohjausten ja oman yrityksen perustamisen kautta aukeni työ Ruoveden kunnan ainutlaatuisen Tunne, Älyä! -hankkeen tunnekouluttajana.

Kun sanoja on ollut vaikea löytää, Katajamäki on kaivanut esiin tunnekortteja, tunnesanoja, maalausvälineitä, tai kysynyt, haluaisiko lapsi nauttia hetken satuhieronnasta.

Näitä kaikkia menetelmiä on opeteltu Lasten Tunnetaito-ohjaajakoulutuksessa.**

– Koskaan ei ole pakko puhua, on paljon muitakin keinoja purkaa sisällä olevaa. Lasten Tunnetaito-ohjaajan koulutus antoi ymmärryksen kokemuksellisuuden merkityksestä, Katajamäki sanoo.

Luovien ja kehollisten menetelmien kautta on pikkuhiljaa syntynyt yhteys, jossa lapsi tai nuori on löytänyt tilaa ilmaista itseään, tulla näkyväksi oman kokemusmaailmansa kanssa, ja tunnetaitojen harjoittelu on mahdollistunut.

Kokeilukeskus mahdollisti tutkivan hankkeen

Pirkanmaalla sijaitseva Ruoveden kunta käynnisti Tunne! Älyä! -hankkeensa vuodenvaihteessa.

Hanke on yksi Opetushallituksen alaisen Kokeilukeskuksen rahoittamista hankkeista.

Keskuksen tuoman taloudellisen ja suunnittelutuen avulla Ruovesi on pystynyt tarjoamaan lapsille päiväkodista yläkouluun ja heidän vanhemmilleen lisää tietoa ja ymmärrystä tunnetaidoista.

Tietoa, menetelmäkoulutusta ja tukea tunnetaitoihin on tuotu myös perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen työntekijöille. Heille on tarjolla myös Katajamäen vetämänä viikoittainen kokemuksellinen tunnetyöskentelytunti.

Lisäksi ala- ja yläkoululaiset ovat voineet halutessaan osallistua luokkana Katajamäen Tunneagentti-koulutukseen. Tunneagentit vievät tunnetaitoharjoituksia omaan ja muihin luokkiin sekä henkilöstölle.

Tunne!Älyä! -hanke jatkuu vielä tämän vuoden loppuun. Katajamäki kiittelee hankkeen avointa ja uteliasta otetta.

– Kokeilu on avartanut ajattelua, antanut luvan hankkeellemme kasvaa sinnekin, minne emme osanneet odottaa sen laajenevan.

“Lapsella ei tarvitse olla näkyvää ongelmaa, että hän voisi tulla tänne.”

Kaikilla on tarvetta ymmärtää omaa oloaan ja päästä puhumaan siitä

Tunnekeskus toimii ikään kuin hankkeen sydämenä: siellä Katajamäki ohjaa tunnetaitoja pienille ryhmille tai yhdelle lapselle kerrallaan. Tapaamiset hoituvat ajanvarauksella, onnekkaat pääsevät nopeasti peruutusajoille.

Kuka tahansa on tervetullut, ilon, surun, pelon tai vain hämmennyksen tai uteliaisuuden kanssa.

– Lapsella ei tarvitse olla näkyvää ongelmaa, että hän voisi tulla tänne. Kaikilla on tarvetta ymmärtää omaa oloaan ja päästä purkamaan sitä, Katajamäki sanoo.

Hän kokee, että LTTO-koulutus ja siihen sisältyvä oma prosessi, tutustuminen omiin tunteisiin ja tunnetaitoihin, on ollut tärkeydessään ehdoton työn tekemisessä.

– Se on mahdollistanut aidon yhteyden, inhimillisyyden läsnäolon kohtaamisissa lasten ja nuorten kanssa. Ilman omien vaillejäämisteni tunnistamista, kipukohtien läpi elämistä ja tuntemista, en omaisi sitä ymmärrystä ja rohkeutta asettautua keskeneräiseksi, olla ihminen. Nyt voimme yhdessä ihmetellä tuntemista sen kaikissa väreissä, Katajamäki kertoo.


Tunne!Älyä!

  • Tunne!Älyä! -hanke on Ruovedellä toteutettava, runsaan vuoden mittainen hanke tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseksi.
  • Tavoitteena on etsiä matalan kynnyksen keinoja vastata stressiin, henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen, perheiden pahoinvointiin ja yhteisöllisyyden puutteeseen.
  • Tavoitteena lisätä tunnetaitojen kehittymisen myötä kouluyhteisön, perheiden ja oppilaiden hyvinvointia sekä vahvistaa oppilaiden minäkuvaa ja itsetuntoa ja lisätä myös henkilöstön työviihtyvyyttä ja työhyvinvointia.

 

** Lasten Tunnetaito-ohjaajakoulutus antaa valmiudet ohjata tunnetaitoja lapsille ja nuorille ryhmämuotoisesti. Se ei anna valmiuksia yksilöohjaukseen tai ammattitaitoa kouluttaa lasten kanssa työskenteleviä tunnetaidoista tai niiden ohjaamisesta muuta kuin silloin, jos opiskelijalla on näihin muuta, aiempaa ammattitaitoa, jota LTTO-koulutus täydentää.