Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutus 40op
Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutus 40op
Tunnetaito-ohjaajakoulutuksen kehityspoluista ensimmäinen on henkilökohtainen matka omiin tunteisiisi ja niiden syntyjuuriin sekä omiin, jo olemassa oleviin tunnetaitoihisi. Sen tarkasteluun, miten olet oppinut toimimaan omien ja toisten tunteiden kanssa.
Keskeisessä osassa on löytää yhteys aidompaan itseen ja omiin tunteisiin, tarpeisiin ja rajoihin, ja vahvistaa niitä palvelevia tunnetaitoja.
”Ajattelin, että olen oppinut itsestäni psykoterapiassa käydessäni jo todella paljon, enkä osannut aavistaakaan, miten paljon tulisin vielä oppimaan.”
Toinen polku on ammatillinen – opit ymmärtämään lapsen tunne-elämän kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä, tunteiden neurobiologiaa sekä tunteiden ja tarpeiden suhdetta.
Pääset kehittämään kohtaamisen ja ohjaamisen taitojasi kokemuksellisesti ja monimenetelmällisesti. Tämän kaiken tulet vuoden aikana integroimaan osaksi omaa työnkuvaasi.
”Koulutuksesta on hyötyä myös esimiestyöhöni, sillä työhöni liittyy voimakkaita tunteita käsittelevien aiheiden käsittely niin itsessäni kuin työntekijöissä.”
2 Koulutuspolkua - itseen ja ammatillisuuteen
7 Kokemuksellista koulutusosiota
200 Sivua sisältävä ohjaajan käsikirja
20 000 LTTO-ohjausta saanutta lasta
Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutuksessa käytetään ohjatusti eri aisteja ja aktivoimme eri tiedonkäsittelyn tasoja kokiessamme ja sisäistäessämme oppimaamme. Tämä avaa ja vahvistaa myös tunnekehoyhteyttämme.
Oppimistasi tuetaan mm. luovalla tunnetyöskentelyllä, kehollisella, liikkeellisellä ja mielikuvallisella työskentelyllä, myönteisellä kosketuksella, tietoisuus- ja hengitysharjoituksilla sekä musiikilla ja kirjoittamisella.
Koulutus nojaa oppimisen kolmeen tasoon – sensoriseen, emotionaaliseen ja kognitiiviseen – ja ilmaisullisten terapioiden psykofyysisen teoriaan (ETC, Expressive Therapy Continuum, Lusebrink 1990).
Katso aivotutkija Minna Huotilaisen haastattelu koulutuksessa käytettävistä oppimisen menetelmistä.
”Kontaktipäivillä vuorotelleet teoria- ja kokemukselliset osuudet olivat nerokkaasti limitetyt ja ne tukivat vireystason ylläpitämistä ja oppimista.”
S2-opettaja Tiina Santos, toimintaterapeutti Essi Vaskiranta ja sairaanhoitaja, psykososiaalisen tuen vastuuhoitaja Mari Holmberg kertovat videolla, mitä koulutus on heille ammattilaisina antanut.
Työskentelemme koulutuksessa yksin, pareittain ja pienryhmissä ja koko ryhmänä.
Näin voimme laajentaa omaa näkökulmaamme, saada vertaistukea, ryhmäytyä syvemmin ja rohkaistua käyttämään luovia ja toiminnallisia menetelmiä myös ohjaustyössä.
”Ryhmän yhteys ja yhteisöllisyys on jotain aivan upeaa!”
Oman kokemuksellisuuden kautta koulutus toimii voimaannuttavana prosessina – se tukee myös työssä jaksamista ja henkilökohtaisissa ihmissuhteissa kehittymistä.
Kaiken kaikkiaan uskomme, että koulutusvuosi tulee olemaan sinulle, perheellesi ja ihmissuhteillesi ymmärrystä ja yhteyttä kasvattava sekä voimia antava. Sen olemme todistaneet jo yli kolmenkymmenen koulutusryhmän kanssa kuuden vuoden ajan!
”En varmaan ole koskaan käyttänyt rahojani näin hyvin! KIITOS! <3”