Kirjoittaja Inkeri Meriluoto, Kuvat Ingimage, haastateltavien kotialbumi
Tunnetyöskentely nuorten kanssa – luovat menetelmät tukevat yksilö- ja ryhmätyöskentelyä
Miten tukea nuorta hänen tunteissaan? Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajat Mira ja Susanna tapaavat nuoria ryhmissä ja yksilöohjauksissa hyvin erilaisissa elämäntilanteissa.
Ensimmäinen ryhmä perustettiin viilteleville nuorille.
Perhetyöntekijä, lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja LTTO Susanna Käsmä aloitti nuorille suunnatut tunnetaitoryhmät muutama vuosi sitten yhdessä terveyskeskuksen psykologin ja koulun oppilashuollon kanssa.
”Näillä nuorilla oli paljon ahdistusta, ja he hoitivat sitä osittain myös viiltelyllä. Ensimmäinen ryhmä perustettiin heitä varten”, Susanna kertoo.
Nyt nuorten tunnetaitoryhmiä pyörii vuosittain pari, ja ne on suunnattu kaikille tunnetaitojen tukemista kaipaaville. Kussakin on 5-6 osallistujaa ja ryhmä tapaa 6-8 kertaa.
Ryhmätapaamiset pidetään kouluaikana ja koulun tiloissa, ja myös nuorten opettajat otetaan mukaan työskentelyyn.
”Nuorta on usein koskettanut saada kuulla, mitä vahvuuksia opettajat näkevät hänessä. Etenkin, jos hankaluuksia on ollut enemmän”, Susanna kertoo.
Nuorten vanhemmat ovat mukana ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla.
Sana ryhmistä on levinnyt pienellä paikkakunnalla nopeasti. Ensimmäisen ryhmän nuoret tulevat yhä tervehtimään ja juttelemaan Susannalle kadulla. Toiset nuoret nykivät Susannaa hihasta ihan muista syistä.
”Saan aina välillä kyselyitä, että eikö mekin jo päästä mukaan”, Susanna hymyilee.
Luova tunnetyöskentely tukee tunteiden tavoittamista
Toimintaterapeutti, lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja LTTO Mira Mertanen tapaa puolestaan 16-29-vuotiaita, syrjäytymisvaarassa olevia nuoria Kelan tukemissa yksilövalmennuksissa.
”Jo se, että nuori pystyy lähteä tutkimaan tunteitaan toisen katseen alla, voi vaatia nuorelta paljon. Heidän taustansa ja historiansa ovat usein rankat”, Mira kertoo.
Mira tapaa nuoria noin kerran viikossa, tapaamiset jatkuvat tukipäätöksestä riippuen puolesta vuodesta vuoteen. Tavoitteena on saada nuori opiskelu- tai työelämään tai tuen piiriin.
”Käytän sanaa ”yhdessä” mitä tahansa asiaa pitääkään hoitaa.”
Mira kertoo heti ensimmäisellä tapaamisella, että he voisivat kokeilla yhdessä luovia ja kehollisia tunnetyöskentelyn keinoja nuoren olon helpottamiseksi.
Mira kertoo esimerkin lastensuojelun piirissä olevasta pojasta, jolla oli laajat pulmat, kuten ahdistuneisuutta ja neuropsykologisia haasteita. Poika myös kieltäytyi kaikesta avusta eikä useinkaan suostunut puhumaan kenellekään.
”Mielikuvarentoutuksen jälkeen hän totesi itse, miten hänen stressitasonsa laski ja hänellä oli parempi olo.”
Musiikki on nuorille tärkeä tunteiden käsittelyn kanava
Luova tunnetyöskentely on kiinteä osa myös Susannan tunnetaitoryhmiä.
”Todellakin! Luovan tunnetyöskentelyn kautta on ollut usein mahdollista saada yhteyttä myös siihen nuoreen, johon ei oikein muilla keinoilla ole saanut yhteyttä”, Susanna kertoo.
”Käytämme paljon etenkin musiikkia, nuoret saavat tuoda ryhmään esimerkiksi lempimusiikkiaan ja tutkimme ja ihmettelemme tunteita niiden kautta.”
Vaikka Mira ja Susanna tapaavat nuoria hyvin erilaisissa elämänkohdissa ja työskentely-ympäristössä, työtä kannattelee aina vahva välittämisen ja avoimuuden ilmapiiri. Mitään ei ole pakko tehdä, ja vuorovaikutus on kahdensuuntaista.
Lähtökohtana on, että ohjaaja mallintaa tunteiden kanssa olemista koko ajan omalla olemisellaan.
Molemmat ohjaajat myös toteavat, että työtä tehdään vahvasti omalla persoonalla. Asettumalla rinnalle tekemään ja ihmettelemään, ei neuvomaan tai opettamaan.
”Saatan myös kertoa siitä, mitä olen itse nuorena kokenut. Ehkä se myös tuo turvaa nuorelle avata omaa kokemusmaailmaansa, kun voi luottaa siihen, ettei toinen hirveästi hätkähdä asioita”, Mira sanoo.
Ratkaisevan tärkeää on myös se, että nuori voi luottaa siihen, että aikuinen, ohjaaja, ottaa nuoren tunteet ja hänen kertomat asiat tosissaan ja vie niitä sovitusti eteenpäin, Mira ja Susanna toteavat.
”Mitään valmista mallia nuorten kanssa ei voi käyttää, kyse on yhteyden, luottamuksen syntymisestä ja kohtaamisesta, juuri tämän nuoren näkemisestä ja hänen kuulemisestaan”, Mira toteaa.
Kun luottamusta ja turvaa on riittävästi, myös myönteisen, arvostavan kosketuksen terapeuttiset keinot mahdollistuvat esimerkiksi Satuhieronnan avulla.
”Monia näistä nuorista on koskettu väärin ja satutettu. Voi olla iso asia voida kokea arvostavaa, hyväksyvää kosketusta, niin että se tuntuu itselle turvalliselta ja että siitä voi yhtä hyvin myös kieltäytyä”, Mira kertoo.
————————————————————————————————–
Sinustakin Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja?
Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutus (LTTO) on Suomen laajin ja perusteellisin ammatillinen täydennyskoulutus tunnetaitojen ohjaamisesta lapsille ja nuorille.
Koulutus on erityisesti Sinulle, kuntoutustyön, varhaiskasvatuksen, opetuksen, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen! Tervetuloa mukaan yhä kasvavaan joukkoomme!