Seinäjoella valmistui uusi ryhmä Lasten Tunnetaito-ohjaajia – onnittelut!

Etelä-Pohjanmaan kesäyliopistolla Seinäjoella oli viime viikolla juhlan tuntua. Joukko kasvatus-, opetus- ja terapia-alan ammattilaisia valmistui vuoden kouluttautumisen jälkeen Lasten Tunnetaito-ohjaajiksi.

Vielä kerran lämpimät onnittelut!

Koulutus on kartuttanut valmistuneiden omia tunnetaitoja sekä antanut tietoa lasten tunnetaitojen kehittymisestä ja niiden tukemisesta. Lopputyönään ohjaajat suunnittelivat ja toteuttivat lasten tunnetaitoryhmän valitsemalleen lasten tai nuorten ryhmälle. Yksi tunnetaitoryhmä toteutettiin kehitysvammaisten parissa. Kaikissa tunnetaitoryhmissä oli koettu oppimista sekä osallistuneiden lasten tai nuorten kuin ryhmää luotsanneiden ohjaajien taholla.

”Olen oppinut valtavasti tämän koulutuksen varrella niin itsestäni kuin muista, tunnetaidoista kaikenkaikkiaan. Tunnekehoyhteys on vahvistunut ja olen voimaantunut ja eheytynyt kohdattuani sisäisen lapseni. Koen itsetuntemukseni kasvaneen.

Olen saanut tietoa lapsen tunnekehityksestä, tarpeista ja selviytymisstategioista. Ohjaajana toimimiseen olen saanut varmuutta ja syvyyttä sekä runsaasti erilaisia menetelmiä käytettäväkseni.”

Valmistujaisiloa Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistolla 21.11.2018. Kuvasta puuttuu yksi ryhmämme jäsen.

Tunnetaitoja ohjaajat eivät tue pelkästään ryhmissä, vaan tunteiden kuuleminen ja lapsen tukeminen on parhaimmillaan läsnä ihan tavallisissa arkisissa kohtaamisissa.

Olen lopputyön myötä oivaltanut, että juuri se arjessa tapahtuva tunnetaitojen harjoittelu on pienille lapsille kaikkein tehokkainta.

Tunnetaitoryhmät ovat myös tärkeitä ja niissä harjoitellaan ja oivalletaan suuriakin asioita. Kuitenkin pienille se arjessa, aidoissa tilanteissa tapahtuva aikuisen tuki tunnetaitoihin on mielestäni merkittävintä. Siksi toivoisin, että tunnetaito-opinnot tulisivat keskeisemmäksi osaksi kaikkien varhaiskasvattajien koulutusta.”

Kukin ohjaaja vie ohjaamisen taitojaan omalle työkentälleen – päiväkotiin, alakouluun, yläasteelle, kuntoutusterapiaan tai yksityisiin ohjaushetkiin.

”Näen asiat, tunteet ja tarpeet monipuolisemmin ja enemmän sydämellä. Jotkin asiat/tilanteet eivät ole minulle enää niin mustavalkoista oikein-väärin ajattelua. Ymmärrän paremmin omia tunteita ja tarpeitani, mutta myös toisen tunteita ja tarpeita.

Olen päässyt välillä hyvinkin syvälle ihmisyyden ytimeen harjoitusten ja oman mietiskelyn avulla miettien taustalla olevia tarpeita. Ymmärrys lapsen tunne-elämästä on kasvanut hurjasti.”


Sinustakin Lasten Tunnetaito-ohjaaja? Hae mukaan koulutukseen.

Uusia ryhmiä alkaa
vuonna 2019 jo yhdeksällä paikkakunnalla!

Lue lisää täältä.