Vuoden 2019 koulutuksiin haku käynnistynyt!

Lasten Tunnetaito-ohjaajakoulutuksia käynnistyy vuonna 2019 usealla paikkakunnalla läpi Suomen!

Valmistuneita ohjaajia on Suomessa vuoden loppuun mennessä jo lähes 200 ja koulutuksen mukaista tunnetaito-ohjausta on ohjattu jo tuhansille lapsille niin kouluissa, päiväkodeissa, toimintaterapiassa, psykiatrisessa sairaanhoidossa, fysioterapiassa, sijaisperheissä, harrastusryhmissä kuin yksityisyrittäjienkin tarjoamina ryhmäpalveluina.

Ohjaajat toimivat omilla työpaikoillaan lasten ja nuorten tunnetaitojen tukijana oman työnkuvansa sisällä.

Monille ohjaajille on avautunut myös uusia työtehtäviä koulutuksen myötä.

Neuvontaa, tukemista, kiertävänä ohjaajana eri ryhmissä toimimista, ryhmien ohjaamista oman talon sisällä useammalle ryhmälle, lasten kanssa kahden toimimista tunnesäätelyä harjoitellen jne. Osa tarjoaa ohjausta yksityisesti yrittäjänä, osana omaa palvelukokonaisuuttaan.

Onpa muutama kollega yhdistänyt hynttyynsä ja aloittanut yhteistyönkin tunnetaitojen tiimoilta. Vertaistuen merkitys koulutusryhmissä onkin merkittävä – on arvokasta kuulla ja jakaa kokemuksia kasvatus-, opetus, hoito- ja sosiaalisen alan eri ammattilaisten kanssa.

Järvenpäästä valmistuneet tunnetaito-ohjaajat 15.4.2018

Tunnetaitoryhmällä on sekä yksilölle että koko lapsiryhmälle myönteinen vaikutus

Tunnetaitoryhmissä tunteita koetaan ja niiden kanssa toimimista harjoitellaan itse monien eri menetelmien avulla – luovilla työskentelytavoilla, myönteisellä kosketuksella ja saduilla, hengityksellä ja kehon kuuntelulla, kehollisilla ja liikkeellisillä menetelmillä, draaman keinoin ja myönteisen vuorovaikutuksen keinoin.

Koulutuksessa opiskelijat pääsevät itse kokemaan ja näin juurruttamaan taitoja itseensä koko vuoden ajan. Koulutus onkin myös opiskelijalle itselleen usein kasvattava matka omiin tunnetaitoihin, entistä selkeimpiin oman hyvinvoinnin rajoihin ja itsensä ilmaisuun. Kaikki taitoja, joita mallinnamme ryhmissä lapsille.

– Vaikka tunnetaitoryhmä ei ole terapiaa, sillä on usein terapeuttinen vaikutus lapsiin ja nuoriin. Läsnä on koulutettu, myötätuntoinen ja itsekin tunteva ohjaaja. Kun lapsi saa tilaa ja konkreettisia keinoja ja väyliä ilmaista itseään, moni tunnemykkyrä avautuu ja hermosto rauhoittuu. Ihanteellisinta toki on, jos tunnetaitohetkiä järjestetään lapsille ympäri lukuvuoden, mutta jo muutamienkin kertojen ryhmissä voi tapahtua paljon, sanoo koulutuksen kehittäjä ja pääkouluttaja Anne-Mari Jääskinen.
– Lapsi rohkaistuu pienin askelin olemaan enemmän se, joka on ja epämukavatkin tunteiden kokemiset normalisoituvat. Minä saankin olla minä – kaikkine väreineni! Näitä kokemuksia on joka kerta yhtä koskettava kuulla.
Ryhmien ohjaaminen vaikuttaa myönteisesti myös ohjaajaan itseensä – merkityksen kokemus työssä kasvaa, kun lapsia pystyy oikeasti auttamaan ja yhteys lapsiin syvenee.

“On mahtava tunne, kun on saanut varmuutta tukea lapsia eri tilanteissa konkreettisten työkalujen avulla.”

Miten sinä haluaisit tukea lapsia tai nuoria tunnetaidoissa, mikä olisi sinua kutsuva toimintakenttä? Millaisessa nykyisessä työssäsi haluaisit taitojasi syventää ja siten pystyä varmemmin tukemaan kohtaamiasi lapsia?

Koulutuksessa saat myös kattavan Lasten Tunnetaito-ohjaajan harjoitekansion käyttöösi. Kansiossa on yli 100 harjoitetta, ryhmärungot ja mallikerrat, materiaalivinkkejä, erityistarpeisten lasten ryhmäkertavinkkejä ja vanhempien tukimateriaaleja.

Katso opiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta videolta täältä.

Koulutuksia yhdeksällä paikkakunnalla – valitse omasi

Monimenetelmällistä vuoden täydennyskoulutusta järjestetään tällä hetkellä YlivieskassaHämeenlinnassa, TampereellaJärvenpäässäOulussa, Turussa, Kouvolassa, Kuopiossa, Rovaniemellä ja Seinäjoella. Katso tarkemmat paikkakohtaiset tiedot täältä.

Lasten tunnetaito-ohjaajakoulutuksessa pääset lopputyönä suunnittelemaan ja toteuttamaan lapsiryhmälle tunnetaitoryhmän. Näin työpaikkasi hyötyy koulutuksen annista jo koulutuksen aikana. Lasten Tunnetaito-ohjaajanimike on jo monilla työpaikoilla arvostettu nimike ja kertoo yrityksen tai toimipaikan arvoista jo itsessään. Siten koulutettu ohjaaja on kasvatusalan toiminnassa myös kilpailuvaltti. Lopputyön voi ohjata myös muualla kuin oman työpaikan sisällä.

Hae mukaan hyvissä ajoin ennen viimeistä hakupäivää – soveltuvat hakijat valitaan koulutuksiin hakemusjärjestyksessä. Tervetuloa mukaan!

Tunnetaitojen aika on nyt!

Pääkouluttajina lähiosioilla Inkeri Meriluoto (Etelä-Suomi), koulutuksen kehittäjä Anne-Mari Jääskinen (Etelä-Suomi) sekä Titta Karanta (Pohjois-Suomi).