Kirjoittaja Anne-Mari Jääskinen

Lapsen tunnetaidot kehittyvät aikuisen kohtaamisen taidoista

Kaikki lapset ovat tunne-elämän kehityksessään keskeneräisiä myös aivojen tasolla.

Kehittyminen tapahtuu asteittain ja yksilöllisesti. Lapsi ilmaisee itseään lapsen, teini teinin keinoin – kehityksissään keskeneräisin taidoin.

Aikuisen kohtaamisen taidot ratkaisevat sen, millaisia keinovalikoimia ja taitoja lapsi kustakin kohtaamisesta itseensä rakentaa.

Tärkeintä on punainen lanka. Ei se, että jokainen tilanne menisi ihanteellisesti ja oppikirjojen mukaan. Inhimillisyys ratkaisee.

Voiko aikuinen olla itselleen ja lapselle inhimillinen? Ymmärtää, ettei aina jaksa eikä kykene.

Osaakaan. Että joskus tunteet vaan vie, meistä jokaista.

Ymmärtää, että korjaava kokemus mönkään menneen jälkeen on ratkaisevaa. Miten tilanne käydään läpi, millaisen yhteisen opin tästä keräämme, millaiset katseet ja kosketukset tilanteessa tai sen jälkeen vaihdamme, miten tulemme omine kokemuksinemme kuulluiksi?

Tästä kaikesta lapsi oppii tunteiden tunnistamisen, sietämisen, säätelemisen, ilmaisemisen ja käsittelemisen taitoja. Aktivoitunut hermoyhteys kerrallaan, vuosien saatossa taidot juurtuvat käytettäviksi akuuteissakin tilanteissa.

Vuorovaikutetaan lempeästi ja muistetaan myös jämäkkyys 


Lue myös nämä

Tunnetaitojen harjoittelu on monien taitojen summa

Blogi

Tunnetaitojen harjoittelu on monien taitojen summa

On sitä ennenkin selvitty – mihin tarvitaan erillistä tunnekasvatusta? Osa 2/2

Artikkelit

On sitä ennenkin selvitty – mihin tarvitaan erillistä tunnekasvatusta? Osa 2/2

Toimintaterapeutit Katri ja Anu – ”Terapian ihmeet tapahtuvat tunnevuorovaikutuksessa”

Artikkelit

Toimintaterapeutit Katri ja Anu – ”Terapian ihmeet tapahtuvat tunnevuorovaikutuksessa”