Tunnetaitokoulutuksista lisää buustia Heinolan kouluihin – ”Syntyi turvallinen ja luotettava ilmapiiri”
Heinolan alakoulujen sekä yläkoulun opettajat, ohjaajat ja avustajat vankistivat omia tunne- ja vuorovaikutustaitojaan sekä buustasivat niiden opettamista tunnetaitokoulutuksissa Tunne ja Taidan kanssa.
Teksti ja kuvat Inkeri Meriluoto
”Tämä oli juuri sitä mitä tilattiin, ja paljon ylikin!”
Näin totesi Heinolan koulutusjohtaja Pia Helander, kun sekä ylä- että alakoulujen henkilöstölle suunnatut tunnetaitokoulutukset oli saatu syksyllä vauhtiin.
Alakoulujen kahdessa koulutuspäivässä keskityttiin emotionaalisen turvan, vuorovaikutuksen sekä konkreettisten tunnetaitojen vahvistamisen keinoihin.
Yläkoulujen koulutuspäivissä painotus oli nuorten kohtaamisessa, myönteisen pomouden vahvistamisessa ja nuorille sopivien tunnetaitojen tukemisen menetelmissä.
”Hyvinvoiva opettaja tunnetaitoja opettamassa-koulutus antoi työvälineitä opetushenkilöstölle kohdata eri-ikäisiä oppilaita arjessa ja vahvistaa oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja unohtamatta henkilöstön omaa hyvinvointia ja jaksamista”, Helander tiivistää.
”Tunne & Taidan kanssa yhteistyö hoitui joustavasti ja koimme, että saimme, mitä tilasimme. Lämmin suositus!”, esi- ja perusopetuksen yhteisöllisen opiskeluhuollon erityisasiantuntija Minna Repo sanoo.
Alakouluun tietoisesti lisää tunteiden sanoittamista ja emotionaalista turvaa
Koulutuspäivien välissä molemmilla koulutusryhmillä oli kevyt havainnointitehtävä, joka tuki koulutussisältöjen integroimista.
Alakoulujen opettajien havainnointitehtävä keskittyi emotionaalisen turvan ja tunteiden sanoittamisen tietoiseen lisäämiseen sekä niiden vaikutusten havainnoimiseen. Konkreettisia keinoja näiden lisäämiseen oli pohdittu yhteisesti koulutuspäivässä.
Vastaajat totesivat emotionaalisen turvan lisäämisen vaikutuksista muun muassa näin:
- ”Konflikteja ollut vähemmän.”
- ”Lapset rauhoittuvat aiempaa nopeammin ja pystyivät keskittymään omiin asioihinsa.”
- ”Yhteenkuuluvuuden tunne kasvoi nopeasti.”
- ”Oppilaiden sitoutuminen työskentelyyn ja ohjeiden noudattamiseen lisääntyi.”
Havainnointitehtävä tunteiden sanoittamisen lisäämisen vaikutuksista puolestaan toi lisää apuja muun muassa ristiriitatilanteiden selvittelyyn.
Näin alakoulujen opettajat kuvasivat havaintojaan:
- ”Se on tuonut avoimuutta luokkaan, ristiriitatilanteissa kaikkien on helpompi kertoa oma kantansa ja myös kuunnella toisia.”
- ”Ymmärrys lisääntyi puolin ja toisin, ja yleinen työskentely on rauhoittunut. Asioita on helpompi ottaa puheeksi.”
- ”Se on lisännyt avoimuutta luokassa, lähes kaikki uskaltavat tuoda ajatuksensa esille ristiriitatilanteissa.”
Tunne ja Taidan asiantuntijakouluttaja Nina Ålander oli vaikuttunut opettajien havainnoista. Ålander oli yhtenä kouluttajana alakoulun koulutuspäivissä.
”Se, miten pienet asiat saavat isoja, tärkeitä asioita aikaan, on aina jotenkin koskettavaa. Se, että opettaja kokee pääsevänsä lähemmäs, se kun lapset alkavat kertoa asioista ja se, miten yhteys ja turvan tunne kasvaa ja saa aikaan sitä, että ryhmässä voidaan kohdata ja pysähtyä”, Ålander toteaa.
Yläkouluun tietoisesti lisää myötätuntoista
kohtaamista ja myönteistä pomoutta
Yläkoulun opettajien havainnointitehtävä keskittyi myötätunnon ja lempeän jämäkkyyden – myönteisen pomouden – tietoiseen lisäämiseen ja niiden havaintoihin. Konkreettisia keinoja niihin käsiteltiin yhteisesti koulutuspäivissä.
Näin opettajat kuvasivat myötätunnon tietoisen lisäämisen vaikutuksia:
- ”Vastavuoroinen kunnioitus ja me-henki on vahvistunut.”
- ”Vuorovaikutuksesta on tullut vahvaa, kun siihen kiinnittää alussa paljon huomiota.”
- ”Nuori piti siitä, että huomioin hänet. Yritti enemmän, kun kehuin.”
- ”Myötätuntoinen ote auttaa itseäkin jaksamaan – siitä jää hyvä mieli.”
Myönteisen jämäkkyyden lisääminen näkyi muun muassa näin:
- ”Luottamus lisääntyi.”
- ”Työskentely sujui jouhevammin, kysymykset olivat asiallisia.”
- ”Oppilaat kyllä tyytyvät siihen, että ope on pomo. Jämäkkyys vähentää opettajan haastamista.”
- ”Oppilaat eivät ”kokeile” yhtä paljon kun säännöt on kaikkien tiedossa.”
Tunne ja Taidan asiantuntijakouluttaja, erityisopettaja Veera Kannosto riemuitsee, että opettajat innostuivat lähteä havainnoimaan omia toimintatapojaan ja kokeilemaan uutta tai vahvistamaan jo olemassaolevaa.
”On todella vaikea laji osata olla samaan aikaan napakka ja lempeä, strukturoida ja tarjota onnistumisia. Tämä vaatii valtavasti sinnikkyyttä ja samalla uskallusta keskittyä oleelliseen”, Kannosto toteaa.
Konkreettisia keinoja turvan lisäämiseen kriisitilanteiden jälkeen
Molemmissa koulutusryhmissä avattiin myös keinoja kriisitilanteiden jälkeiseen purkuun ja turvan palauttamisen keinoihin niin oppilaiden kuin henkilökunnan kanssa.
Kouluttaja, luokanopettaja Nina Ålander avasi alakoulun koulutuksessa omaa kokemustaan esimerkiksi Ukrainan sodan herättämien tunteiden käsittelyyn ja turvan palauttamiseen oman silloisen 4. luokkansa kanssa.
”Luovat menetelmät tarjoavat tähän hyvän kanavan. Yksi lapsista kirjoitti työskentelyn päätteeksi: Tuntuu, että nyt mä sain sen ulos mun mielestä ja tunteista”, Ålander kertoo.
Yläkoulun opettajien kanssa avattiin erilaisten kouluun suunnattujen uhkien kuormittavuutta – myös silloin, kun ne eivät onneksi toteudukaan.
”Valitettavasti erilaiset uhkatilanteet ovat lisääntyneet etenkin yläkouluissa. Ne kuormittavat oppilaita, henkilökuntaa ja esihenkilöitä monin eri tavoin ja etenkin, mikäli tilanteiden herättämiä tunteita, huolia, kysymyksiä ei oteta avoimesti käsittelyyn. Usein tälle on kuitenkin vaikea löytää tilaa – ja myös uskallusta kohdata vaikeitakin tunteita, ja myös tätä käsittelimme Heinolassa avoimesti ja konkreettisin keinoin, Tunne ja Taidan perustaja, koulutusjohtaja Anne-Mari Jääskinen toteaa.
Lue myös: Tukea kriisitilanteiden käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa – 8 keinoa vahvistaa turvaa
Teillekin innostava ja käytännönläheinen koulutus tunnetaidoista? Tilaa tästä!