Tunteiden tulkinta on taitolaji, Keski-Pohjanmaa 12.5.2016

Lasten Tunnetaito-ohjaajia koulutetaan Raudaskylällä

Keski-Pohjanmaa 12.5.2016
Kalajokilaakso 11.5.2016

Juhani Rintakumpu, Ylivieska

Eheyttävän satutaiteen tuokiossa Anu Raines kertoo tarinan meduusasta.

Kaupan karkkihyllyn edessä raivoava lapsi on sangen yleinen näky. Pitääkö aikuisen tässä tilanteessa huutaa jälkikasvulleen pää punaisena vai löytyykö jokin muu keino hillitä tunnereaktioita?

Ylivieskassa Raudaskylän Kristillisellä opistolla lasten tunnetaito-ohjaajakoulutusta vetävällä Anne-Mari Jääskisellä on tähän tuttuun tilanteeseen rakentava ehdotus. Se ei ole vanhemman huutaminen pää punaisena, sillä tällöin lapsen tunne vastustaa vain lisääntyy.

– Ensin pitää saavuttaa sanattoman hyväksymisen tila esimerkiksi katseella ja kosketuksella, oman läsnäolon kautta tai ottamalla lapsi vaikkapa syliin. Sen jälkeen lapsen tunne sanoitetaan lapselle. Tällöin lapsi voi ymmärtää, että hänen pettymyksensä on todennettu ja aikuinen kuuntelee lastaan. Vasta tämän jälkeen voi rauhallisesti todeta, ettei tänään ole karkkipäivä.

Jääskinen sanoo lapsen tällöin ymmärtävän, että tunteiden kanssa voi selvitä. Jatkossa hän voi oppia hillitsemään itseään.

– Tunteiden hillintää opetellessa kyseessä on pitkäjänteinen prosessi, jota toistetaan johdonmukaisesti. Aikuisen tuella ja esimerkistä lapsi oppii säätelyn mallin.

Vuoden kestävää Raudaskylän koulutusta vetää Anne-Mari Jääskinen. Kuvassa piirretään omia hoivaavia käsiä.

Tunnesäätely kehittyy 25-vuotiaaksi saakka

Tunne- ja vuorovaikutuskouluttaja Anne-Mari Jääskinen on itse kokenut loppuun palamisen ja keskivaikean masennuksen noin 15 vuotta sitten. Näiden kokemustensa jälkeen hän alkoi perehtyä tunteisiin sekä vuorovaikutukseen ja kouluttautui myös taideterapiaohjaajaksi.

– Tunnesäätely kehittyy 25-vuotiaaksi asti, ja tunnetaitoja sekä vuorovaikutusta voidaan opiskella. Kun kokemuksia vahvistetaan, aivoissa tapahtuu muutoksia. Kyseessä on fyysinen, henkinen ja emontionaalinen prosessi.

Jääskinen muistuttaa, että lapset ovat erilaisia, ja myös tunnetaidot kehittyvät eri tavoin. Hän korostaa sitä, että lasten tunne-elämä kehittyy kokemusten kautta. Esimerkkeinä ovat sekä lähipiiri vanhempineen että myös toiset lapset ja ryhmässä toimiminen.

Tunne- ja vuorovaikutuskouluttaja jakaa Raudaskylällä oppia, jossa kohderyhmänä ovat 4-14-vuotiaat lapset. Jääskinen nostaa esille tunnetaitojen jatkuvan harjoittelemisen. Tähän sisältyy taideterapiaa, mielikuvaharjoittelua, hyväksyvää kosketusta, kehollisia harjoituksia ja hengitystekniikkaa.

Opiskelijat saavat perehtyä muun muassa lapsen tunnekehitykseen, erilaisiin selviytymiskeinoihin, ohjaajuuteen sekä myötäelävään vuorovaikutukseen. Koulutuksessa käydään läpi esimerkiksi Thomas Gordonin ja Marshall Rosenbergin oppeja.

Eheyttävän satutaiteen tuokiossa satutaiteilija Anu Rainesin kanssa.

Eheyttävä Satutaide osana opetusta

Raudaskylän opetus kestää vuoden, ja se alkoi viime syksynä. Lähiopetusjaksoja on seitsemän, ja lisäksi opiskelijat suorittavat etätehtäviä. Ryhmässä on mukana kaikkiaan 12 kasvatusalan ammattilaista.

Tällä viikolla vierailevana kouluttajana oli satutaiteilija-musiikinopettaja Anu Raines. Hän veti opiskelijoille eheyttävän satutaiteen tuokion. Musiikin soidessa satukuningattareksi pukeutunut Raines opasti opiskelijoita tarkastelemaan asioita eri aistein.

Anne-Mari Jääskinen muistuttaa, että luovissa menetelmissä ymmärrys voi tulla ilman sanoja kokemuksen jakamisen kautta.

Anne-Mari Jääskinen vastaa Raudaskylän kurssiopetuksesta ja Anu Raines on vieraileva opettaja.

Oppii ymmärtämään lasta ja itseään

Lastentarhanopettaja Päivi Rantakangas Ylivieskasta ja Ylivieskan seurakunnan johtava lapsityöntekijä, luokanopettaja Pirkko Pylväs-Kaarlela ovat erittäin tyytyväisiä meneillään olevaan lasten tunnetaito-ohjaajan koulutukseen. Molemmat kokevat saaneensa työkaluja omaan työhönsä sekä samalla he ovat oppineet asioita myös itsestään.

– Olen jo tähän mennessä oppinut ymmärtämään aikaisempaa paremmin, mitä löytyy lapsen käytöksen takaa, sanoo Rantakangas.

Pylväs-Kaarlela on saanut eväitä ongelmallisten tilanteiden kohtaamiseen, mutta samalla hän on oppinut myös itsestään.

– Ei voi antaa muille ennen kuin on sinut itsensä kanssa. Olen myös oppinut hyväksymään itseni paremmin.

Päivi Rantakangas on havahtunut huomaamaan, että lapsen aivot ovat vielä kehitysvaiheessa, ja tunteidensa kehittämiseen hän tarvitsee aikuisen apua sekä esimerkkiä.

Pylväs-Kaarlela muistuttaa, että lapsi ja nuori kaipaavat lämpöä sekä turvaa, ja jos sitä ei ole tarjolla, lapsi oirehtii käytöksellään. Ilman turvallisuutta ei voi oppia.

Tunnetaidot ovat tulossa osaksi uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa. Rantakangas ja Pylväs-Kaarlela suosittelevat tunnetaito-ohjaajan koulutusta kaikille lasten kanssa työskenteleville.

Samalla saa kasvueväitä itselleen ja omien lastensa kohtaamiseen.

——-

Tietoa koulutuksesta täältä.

Ylivieskan Raudaskylällä aloitetaan uusi koulutusryhmä keväällä 2018. 

Syksyllä 2018 alkaa koulutusryhmiä Oulussa, Seinäjoella, Tampereella ja Järvenpäässä. Lue lisää täältä.

Lue myös nämä

Enemmän yhteistä aikaa kasvokkain, Keski-Uusimaa 22.3.2018

Meistä mediassa

Enemmän yhteistä aikaa kasvokkain, Keski-Uusimaa 22.3.2018

Säilytä yhteys teiniin tunnemyrskyssäkin. Keski-Uusimaa 16.1.2019

Meistä mediassa

Säilytä yhteys teiniin tunnemyrskyssäkin. Keski-Uusimaa 16.1.2019

On sitä ennenkin selvitty – mihin tarvitaan erillistä tunnekasvatusta? Osa 1/2

Artikkelit

On sitä ennenkin selvitty – mihin tarvitaan erillistä tunnekasvatusta? Osa 1/2